Let extra goed op banden onder oldtimer

Categorieën:Nieuws
warner

Tijdens hun gebruik verouderen de banden afhankelijk van hun gebruiksomstandigheden. Normaal bereikt de band het einde van zijn levensduur wanneer de profieldiepte de (wettelijke) slijtagelimiet bereikt. Afhankelijk van het soort gebruik zijn er echter meer factoren die de vervangingstermijn bepalen. Het is daarbij belangrijk de begrippen levensduur (hoeveelheid kilometers) en ouderdom (leeftijd) van de banden niet met elkaar te verwarren.

De banden onder u oldtimer ‘slijten’ ook als de auto stilstaat. De chemische componenten die banden soepel houden en zorgen voor grip op het wegvlak, hebben de eigenschap na verloop van tijd steeds verder te verharden. In de praktijk let men bij een APK keuring alleen op de diepte van het profiel. Ondertussen nemen ouderdomseffecten als een langere remweg en slipgevoeligheid steeds meer toe. Banden vanaf 8 jaar en ouder verliezen grip. Daarmee zijn ze, zeker voor de snellere oldtimers, gevaarlijk in gebruik.

De banden zien er nog goed uit, maar hoe oud zijn ze eigenlijk? Om dit te kunnen bepalen zijn bandenfabrikanten verplicht de productiedatum van banden op de zijwand te vermelden. Deze markering op de zijwand bestaat uit 4 cijfers (productiejaar voor 2000 = 3 cijfers + ): de eerste twee cijfers duiden de productieweek aan en de laatste twee cijfers het productiejaar. Staat er bijvoorbeeld het getal “1904” betekent dat de band in de 19e week van het jaar 2004 werd geproduceerd. Staat er “348” dan betekent dit dat de band in de 34e week van het jaar 1998 werd geproduceerd.

Na vijf jaar of meer in gebruik moeten de banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Controleer het uiterlijk van de banden op tekenen van veroudering of vermoeidheid. Let op eventuele barsten in het rubber van het loopvlak, de schouder en de hielzone en op eventuele vervormingen/bobbels. Let ook op abnormale slijtage. Is een band aan een kant veel verder afgesleten dan de andere kant, dan kan dit duiden op een verkeerde uitlijning of problemen met de ophanging. Vergeet als laatste niet minimaal maandelijks de bandenspanning te controleren. Natuurlijk kunt u de controle van de banden ook (periodiek) door uw garage of bandenspecialist laten uitvoeren.

Bandenfabrikanten geven de aanbeveling om banden van 10 jaar en ouder te vervangen, zelfs indien ze er nog geschikt uitzien voor gebruik en de slijtagelimiet nog niet hebben bereikt. Zoals aangegeven wordt de leeftijd van de band bij een APK keuring in het algemeen niet beoordeeld als de band er nog goed uitziet. Het is dan ook aan de eigenaar van een oldtimer om zelf de leeftijd van de banden in de gaten te houden. En vergeet het reservewiel niet!

Lees ook: Liever radiaal dan diagonaalbanden