Oldtimers ouder dan 50 jaar binnenkort APK-vrij

Categorieën:Nieuws
warner

Via de FEHAC-site en een nieuwsbrief is al bekend geworden dat oldtimerorganisatie FEHAC op het APK-front twee successen geboekt heeft: de APK voor meer dan 30 jaar oude voertuigen blijft om de twee jaar en de gehele vrijstelling gaat van de vaste grens van voor bouwjaar 1960 naar een opschuivende grens bij 50 jaar en ouder. De regeling had al per 1 januari in moeten gaan, maar die datum werd niet gehaald. Het is onduidelijk wanneer de nieuwe regels wel gaan gelden.

FEHAC in overleg orgaan APK

Voor de belangenbehartiging van speciaal de klassieke voertuigen zit de FEHAC in het overlegorgaan APK. Behalve de overheid zitten daar ook o.a. in de RDW en de BOVAG en dus ook de FEHAC. Daar gaat het niet allen over de bestaande APK en de daarvoor geldende ouderdomsgrenzen van klassiekers, maar ook over mogelijke invoering van de APK voor motorfietsen (niet aan de orde op dit moment) en voor tractoren (misschien voor de 40 km p/u categorie). De praktijkervaringen komen daarin ook langs. De FEHAC bepleit al jaren dat de grens voor de algehele APK-vrijstelling op 50 jaar dient te worden gesteld. Nu is dat voor voertuigen met een datum eerste toelating (DET) voor 1-1-1960 en dat is nu al 55 jaar geleden.

Officiële mededeling I&M

Van het Ministerie van I&M kwam deze mededeling: ‘Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC-voorstel voor de APK-vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.’

Vrachtwagens onderbelicht

Of die vrijstelling bij 50 jaar ook geldt voor klassieke bedrijfsvoertuigen boven 3500 kg ouder bleef in de berichtgeving van het ministerie onderbelicht. Als FEHAC zijn we verheugd te kunnen berichten dat de 50 uitzondering van de APK-plicht gaat gelden voor alle voertuig categorieën m.u.v. taxi’s en autobussen. De bezitters van klassieke vracht- en legervoertuigen zijn daarmee binnenkort dus ook gevrijwaard van de voor hun categorie voertuigen kostbare APK keuring.

Ingangsdatum had 1-1-2018 moeten zijn,  maar dat is niet gelukt. Over de ingangsdatum in Nederland meldt de RDW: ‘In overleg met het ministerie van I&M zal het vervolgtraject bepaald worden en worden de voorstellen uitgewerkt in wet- en regelgeving. De EU Richtlijn moet per 20 mei 2017 geïmplementeerd zijn in nationale wetgeving en uiterlijk 20 mei 2018 worden toegepast’. En we weten dat dit soort wijzigingen meestal per 1 juli of 1 januari worden ingevoerd worden dus het zal wel 1 januari 2018 als invoeringsdatum gaan worden’. Dat is dus ook niet gelukt maar voor met name vrachtwagenbezitters en bezitters van klassiekers uit de ‘60-jaren is een en ander toch goed nieuws. Het is een kwestie van nog even geduld hebben.