Vlaamse overheid pakt fraude onder eigenaren ‘oldtimers’ aan

Categorieën:Nieuws
warner

De Vlaamse overheid gaat burgers aanpakken die hun relatief nieuwe auto als oldtimer laten registreren om onder een gunstiger belastingregime te vallen. Dat meldt vrijdag de Belgische zakenkrant De Tijd.

Straks gelden auto’s van ouder dan dertig jaar als oldtimer. Nu ligt de grens bij 25 jaar. Ook wil de Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts, dat oldtimers vaker gekeurd worden.

Foto: Reuters

Behoudens woon-werkverkeer

Auto’s die in Vlaanderen als oldtimer geregistreerd staan, zijn tot tien keer fiscaal voordeliger dan een normale wagen. Tot 2013 gold daarbij de restrictie dat alleen tussen zonsopgang en -ondergang mocht worden gereden, en dan maximaal 25 kilometer. Nadat dit maximum vier jaar geleden is geschrapt en dag en nacht onbeperkt mag worden gereden, is het aantal oldtimers in België explosief gestegen. De oldtimers mogen niet voor woon-werkverkeer worden gebruikt, maar volgens De Tijd wordt deze bepaling massaal overtreden.

Toename met bijna 40%

Volgens de Vlaamse Belastingdienst kost een auto met het bouwjaar 1993 – afhankelijk van de verzekering – tussen €1335 en €2235 aan belasting en verzekering. Een auto van een jaar eerder, die als oldtimer kan worden ingeschreven, kost fiscaal €110 tot €380. Gevolg is dat het totale aantal oldtimers in Vlaanderen is gestegen van 190.620 in 2012 naar 259.531 vorig jaar, een toename met bijna 40 procent. De echte explosie zit in de modellen tussen 25 en 30 jaar, met een groei van 38.693 in 2012 tot 66.205 vorig jaar, zo becijfert De Tijd.

In Nederland geldt voor auto’s veertig jaar en ouder vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Voor vrachtwagens en autobussen geldt vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig gebruikt worden.