Vrijstelling APK voertuigen ouder dan 50 jaar uitgesteld
Het Ministerie voor Infrastructuur & Milieu heeft eerder het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU), inclusief het door belangenvereniging FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) gedane voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar, aangenomen. Op aandringen van de FEHAC bleef het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in de praktijk prima. Echter, dit alles heeft vertraging opgelopen.
Voorgeschiedenis
De vrijstelling maakte deel uit van een veelomvattend voorstel dat onder leiding van de RDW, in opdracht van het Ministerie, en met medewerking van maatschappelijke partijen tot stand is gebracht. Een unieke samenwerking waar menig ander EU land slechts van kan dromen.
Voor landbouwtrekkers zou in de toekomst APK alleen gelden voor die trekkers met een constructiesnelheid >40kmh.
In overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu zou het vervolgtraject bepaald worden en de voorstellen worden uitgewerkt in wet- en regelgeving. De Richtlijn moest per 20 mei 2017 geïmplementeerd zijn in nationale wetgeving en uiterlijk 20 mei 2018 worden toegepast.
Update
In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe richtlijn voor periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens aangenomen (de APK-richtlijn). De bepalingen uit de richtlijn moesten uiterlijk 20 mei 2017 worden omgezet in nationale wet- en regelgeving en een jaar laten worden toegepast. De richtlijn kent enkele optionele bepalingen die lidstaten mogen toepassen, zoals de vrijstelling voor voertuigen van historische waarde. Op advies van het SO APK heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht.
Hiervoor moet het Besluit voertuigen worden aangepast. Het proces hiervoor was in gang gezet. Door het verwerpen van het wetsvoorstel voor kentekening van landbouw en bosbouwtractoren door de Tweede Kamer is de aanpassing van het Besluit voertuigen on hold gezet, omdat er -naast de vrijstelling van 50 jaar- ook bepalingen voor de APK voor snelle tractoren waren opgenomen in de aanpassing van het Besluit Voertuigen. Het ministerie beraadt zich momenteel over de wijze waarop de APK-plicht voor snelle tractoren alsnog kan worden geregeld. Zodra hier meer duidelijkheid over is, kan het proces van aanpassing van wet- en regelgeving weer in gang worden gezet. Door deze situatie is het niet meer zeker dat de beoogde vrijstelling van 50 jaar kan ingaan op 20 mei 2018.
Ook al is er nog steeds een kans dat de geplande ingangsdatum wel wordt gehaald, het lijkt ons toch op zijn plaats hier in dit vroege stadium aandacht aan te schenken. Van eventueel uitstel zal zeker geen afstel komen, we houden u over dit dossier op de hoogte.
Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: http://fehac.nl/min-im-neemt-fehac-voorstel-over-apk-vrijstelling-voertuigen-ouder-dan-50-jaar/
Duidelijk en overzichtelijk verhaal
Jazeker duidelijke taal , maar wat heb ik met mijn oldtimer auto te maken met landbouwtrekkers ?? , zit nogal verschil tussen een enorme tractor of een auto en hobbymatig of alle dagen bij de weg met tonnen lading.
Op dit moment nog veel, want alles wordt door Brussel over een kam gescheerd. Er wordt echter door Nederland gewerkt aan een uitzonderingspositie voor oldtimers.
is er inmiddels al is wat nieuws over bekent geworden, ik heb mijn oldtimer uit 1968 maar weer een nieuwe apk gegeven.
Op dit moment helaas nog niet. Zodra er wat bekend wordt publiceer ik het.
Kennelijk is die tandem ut elkaar geschroefd in Brussel:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/04/05/verplichte-apk-voor-snelle-landbouwvoertuigen
Niets over een oldtimer …..
Je geeft aan ,
” Van eventueel uitstel zal zeker geen afstel komen ….. ” .
Ik ben bang van wel .
Zelf heb ik een oldtimer van maart 1967 , nu 52 jaar oud .
Vorige maand heb ik hem moeten laten keuren , bij de keurmeester waren nog geen vorderingen bekent over de vrijstelling van benzine auto’s ouder dan 50 jaar.
Hij had er al lang niets meer bij de RDW over gehoord .
Ik zorg altijd dat mijn oldtimer 100% in orde is dus voor mij is de APK geen probleem , maar wel onzinnig om zo’n oude auto te moeten laten keuren .
Van veel onderdelen van de keuring heeft die vrijstelling omdat de waardes toch niet haalbaar zijn .
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt .
Aangezien wetgeving een complex en langdurig proces is, is de vrijstelling van historische voertuigen vastgeplakt aan de implementatie van de EU richtlijn.
Feitelijk komt het op het volgende neer: Aangezien nu meer voertuigen APK plichtig worden (namelijk de landbouwvoertuigen) is er besloten om de druk op de APK keuringsstations niet verder toe te laten nemen door bepaalde voertuigen uit te zonderen van de APK plicht. Dit geldt dus voor automobielen en landbouwvoertuigen ouder dan 50 jaar.
Dat is dus de verbinding tussen de twee. Het vernieuwde wetsvoorstel licht inmiddels bij de diverse kamercommissies en zal hopelijk na het zomerreces worden behandeld in de kamer.
Het plenaire debat omtrent deze regeling (specifiek kentekening land- en bosbouw trekkers) wordt 28 oktober gevoerd.
Ze hebben ons al zo vaak bij de neus genomen en afgepakt dat het afwachten is hoe ze hier weer proberen onderuit te komen
Punt is als ze er geld aan kunnen verdienen zijn ze er als de kippen bij en is het zo geregeld,nu dus niet .
En inmiddels is het ook aangenomen in de eerste kamer. Nu afwachten op de uitwerking in nieuwe richtlijnen.