ACM PAcer: een pogingin de US om een zuigige wagen te maken
Na de eerste oliecrisis, in de jaren ’70, probeerde American Motors een zuinige wagen op de markt te brengen om te kunnen concurreren met de zuinige Japanse auto’s, die hoge verkoopcijfers haalden. Dat is echter maar deels gelukt. De Pacer werd geen kassucces. In totaal werden er zowat 275000 van verkocht.
Boven: De Pacer op de foto, samen met de AMC-familie. Onder: een Pacer 1975
Begin de jaren ’70 sloeg de eerste oliecrisis toe en stegen de prijzen van energie en dus ook van benzine. In de USA verkochten plotseling de goedkopere en zuinigere auto’s uit Japan en Europa beter dan de “benzineslurpers” uit de binnenlandse markt. American Motors kwam dan op het vanzelfsprekende idee om kleinere en zuinigere auto’s te maken. Het resultaat was de Pacer die in 1975 op de markt kwam. Hij was kort (slechts 4,40 meter) maar ongeveer 2 meter breed. Het voordeel van die ruime breedte was dat er gemakkelijk 5 personen en in de USA 6 personen in konden plaatsnemen.
Achteraanzicht van de Pacer, let op het groot glasoppervlak
Even binnenkijken in een Pacer
Om het instappen achteraan gemakkelijker te maken was de rechterdeur van de Pacer 10 centimeter breder dan de linker. Dat was dan wel een handicap voor de verkoop in Groot-Brittannië, waar het stuur rechts zit.
Rechts had de Pacer een bredere deur zodat de achterpassagiers makkelijker konden instappen
Uit deze interieurs kon de Pacer-klant kiezen, sommige waren wel erg “Amerikaans”
Het eerste model had een 6 cilindermotor van 3.8 of 4.2 liter, dus van die zuinigheidsintenties kwam al niet veel terecht. Opvallend was ook het grote glasoppervlak van de auto. Dat gaf voor, achter en opzij een prima overzicht op de weg maar al dat glas maakte de auto zowat 1,5 ton zwaar, wat ook de zuinigheid niet ten goede kwam.
Diezelfde zuinigheidsintenties gingen compleet de mist in toen in 1978 de Pacer kon uitgerust worden met een krachtige V8-motor. Die leverde wel power maar wou in ruil daarvoor een behoorlijk slok benzine.
Boven vooraan en onder: de Stationwagon-versie van de Pacer
Het jaar ervoor, in 1977 dus, werd het gamma van de AMC Pacer uitgebreid met een stationwagon-versie die ook niet zo vlot verkocht omdat hij eigenlijk niet veel meer bergruimte leverde dan de personenwagen.
De Pacer in zijn biotoop, the American way of life
Na al deze pogingen werd eind 1980 tenslotte de productie van de Pacer stopgezet en een paar jaar later ging trouwens gans American Motors op de fles. Exit AMC.
(Jan.V. E.)
Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Ton Lohman “Oldtimer Catalogus”, Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk
3) Mike Lawrence “A to Z of sports cars 1945 – 1990”, Edition Bay View Books, Bideford, Devon, G.B.
4) Editors of Consumer Guide “50 years of American Automobiles 1939 – 1989” Beekman House, New York
5) Eigen archieven
Websites:
http://www.american-motors.de/en/pacer/history/
http://autotelegraaf.nl/auto-informatie/oldtimer-catalogus/6383/amc-pacer/
http://www.pacerfarm.org/pacers.htm
http://money.cnn.com/galleries/2007/autos/0708/gallery.questionable_cars/
Geef een reactie