Oldtimerorganisaties winnen eindelijk rechtszaak in strijd tegen milieuzones

Categorieën:Nieuws
warner

De rechtbank in Rotterdam heeft een duidelijk signaal afgegeven dat er wel een aantoonbare milieuopbrengst moet zijn als oude benzine auto’s uit de stad geweerd worden. De gemeente Rotterdam heeft niet aannemelijk kunnen maken dat de nu geweerde oude benzine auto’s gezamenlijk een onevenredig groot deel van de stikstofdioxide veroorzaken.

Doorbraak: eindelijk een gewonnen proces
Na de verloren processen van de stichting Autobelangen tegen de verzwaarde MRB-heffing voor diesels en LPG en de rechtszaak van de KNAC tegen de milieuzone in Utrecht is dit de eerste keer dat de rechter de overheid nu eens niet in het gelijk stelt over genomen oldtimer belemmerende maatregelen. Samen met de stichting Rotterdamse Klassiekers en 14 gedupeerden heeft de FEHAC beargumenteerd dat in Rotterdam een overhaaste, oneerlijke en veel te ver strekkende milieuzone-maatregel is genomen. Voor mensen die Rotterdam bezoeken in een ‘fout’ voertuig is dat ineens onmogelijk en het is allemaal heel onduidelijk in ons land geregeld omdat de grote steden overal hun eigen re¬gels in hun eigen milieuzone hebben gekozen. Als bezitter/inwoner van een oude auto in Rotterdam ben je eigenlijk gedwongen een andere auto aan te schaffen, die wél aan de vereisten voldoet. Oldtimer- en youngtimer bezit, jonger dan 40 jaar, wordt op deze manier in Rotterdam nagenoeg onmogelijk gemaakt. En het belangrijkste: er is niet met cijfers onderbouwd wat het milieu-effect is van het weren van deze groep auto’s, die maar 0,14% van het totale verkeer uitmaakt. Kortom: een niet gemeten en te verwaarlozen milieuopbrengst.

Wat blijft er over van de milieuzone in Rotterdam
De milieuzone blijft wel van kracht voor diesels met een bouwjaar van vóór 2001. Ook blijft de regeling voor campers hetzelfde: ze kunnen maximaal 12 keer per jaar de stad in om de wagen in- en uit te pak¬ken. De bestaande oldtimervrijstelling voor voertuigen van 40 jaar en ouder, ongeacht de soort brandstof waar ze op rijden, blijft zo. Voorlopig worden de opgelegde boetes van oude benzineauto’s, die na 1 mei 2016 in Rotterdam bekeurd werden, niet terugbetaald. De gemeente Rotterdam houdt zich groot in haar eerste reactie: “het grootste deel van de milieuzone blijft in stand. Dat betekent dat Rotterdam een robuuste maatregel heeft genomen.” B&W gaat wel in hoger beroep, dus de Rotterdamse milieuzone gaat opnieuw door de bestuursrechter beoordeeld worden.

Bron: FEHAC

Geef een antwoord

Naam*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.